Co to jest konwersja?
Konwersje są to pożądane działania użytkownika na stronie internetowej, które zbliżają go do decyzji zakupowej. Takimi działaniami są wypełnienie formularza kontaktowego, wykonanie telefonu z zapytaniem o produkt czy usługę, zarejestrowanie konta testowego, telefoniczna rezerwacja, zapisanie się na newsletter, pobranie ofertowego pliku pdf, obejrzenie filmu o działaniu usługi. A także szereg innych aktywności, które wskazują większe zainteresowanie prezentowaną na stronie propozycją wartości, czyli konkretnym produktem lub usługą. Każda firma zadaje sobie pytanie jak mierzyć konwersje w postaci najbardziej przydatnych dla niej zachowań, które przedstawią spójny obraz sytuacji i pomogą w podejmowaniu decyzji biznesowych.
Dlaczego firmy mierzą konwersje?
Firmy mierzą konwersje dokonywane przez internautów odwiedzających ich strony internetowe, ponieważ w ten sposób tworzą swój lejek zakupowy. Następnie, w oparciu o wcześniejsze działania, czyli konwersje, pracują nad zwiększeniem zaangażowania odbiorców swoich treści. Zachęcają ich do podjęcia decyzji o zakupie firmowych usług i produktów. Wiedza o konwertujących klientach jest ważna przy podejmowaniu działań i decyzji biznesowych. Dane na temat konwersji wskazują, gdzie są Twoi klienci. Wskazują również, jacy są Twoi klienci, czym interesują się Twoi klienci, skąd przyszli Twoi klienci. Firmy wykorzystują je w swoich strategiach sprzedażowych.
Jakie są źródła konwersji?
Jednym z ważniejszych źródeł konwersji są kampanie reklamowe. Przedsiębiorcy płacą za reklamy, które następnie mają na celu wywołanie zainteresowania po stronie potencjalnego klienta. A następnie skłonienie go do konkretnego działania. Najprostszym działaniem jest kliknięcie w reklamę i wyświetlenie reklamowanej strony internetowej. Chodzi jednak o coś więcej niż tylko kliknięcia. Celem reklamy jest bezpośrednia sprzedaż lub pozyskanie przybliżających do sprzedaży konwersji. Mogą być nimi działania w postaci, wypełnionych formularzy, wykonanych telefonów, subskrypcji i innych akcji potencjalnego klienta dokonanych po zetknięciu się z reklamą firmy. Podobne konwersje można pozyskać z innego źródła, jakim są wyszukiwania organiczne. Źródłem konwersji będą również wszelkiego rodzaju serwisy ofertowe i marketplace’y, czy systemy partnerskie. Widać zatem, że pozyskiwanie konwersji zwykle wiąże się z wydatkami na reklamę, pozycjonowanie strony, publikację ofert, prowizje od sprzedaży w systemach partnerskich.
Konwersje z reklamy decydują o skuteczności kampanii reklamowej!
Skoro za konwersje trzeba płacić to liczba i rodzaj uzyskanych konwersji decydują o skuteczności źródeł pozyskiwania konwersji. Liczba pozyskanych konwersji z reklamy wskazuje skuteczność konkretnej kampanii reklamowej. Ze skuteczności wynika opłacalność reklamy. Podobnie jest z innymi źródłami konwersji. Cały Twój biznes kręci się wokół konwersji, które próbujesz zamienić na sprzedaż. Dlatego mierzenie konwersji z reklamy, pozycjonowania, z serwisów ofertowych, marketplace’ów i innych działań jest kluczowe dla każdej firmy. Na podstawie liczby konwersji firmy podejmują decyzje i optymalizują działania, w rezultacie zwiększają swoją efektywność biznesową i wypracowują większe zyski. Nie masz konwersji z reklamy X, to oznacza, że jest ona nieopłacalna i trzeba ją zmienić lub jej zaprzestać. Masz dużo konwersji z reklamy Y, należy zwiększyć jej budżet i pozyskać jeszcze więcej konwertujących potencjalnych klientów.
Dlaczego konwersje telefoniczne są jednymi z ważniejszych konwersji?
Pomiar konwersji nie zawsze jest prosty. Łatwiej mierzy się konwersje online w postaci kliknięć i interakcji na stronie internetowej. Trudniej zmierzyć konwersje offline, do których zalicza się realna konwersja telefoniczna. Praktyka pokazuje, że telefony próbuje się mierzyć dwoma sposobami. Mierzy się realne połączenia telefoniczne od dzwoniących klientów, ale także zdarzenia online w postaci samych kliknięć w numer telefonu na stronie internetowej. Zatem, czy lepiej mierzyć realne telefony, czy tylko kliknięcia w numer telefoniczny? Odpowiedź jest prosta. Mając sto kliknięć w numer telefonu nic nie wiadomo o tych kliknięciach. Nie dowiesz się, czy zakończyły się telefonem do firmy. Tymczasem, nawet kilka realnych połączeń określonych konkretnym numerem dzwoniącego, daje dokładną informację biznesową. W oparciu o te konwersje dowiesz się, że taki telefon rzeczywiście zadzwonił do firmy, zadzwonił z konkretnej reklamy, został odebrany, rozmowa trwała określony czas, a dzwoniący zamówił usługę za określoną kwotę. Realne konwersje telefoniczne jednoznacznie wskazują, która reklama sprzedaje oraz którzy konsultanci prowadzą skuteczne rozmowy sprzedażowe. To wiarygodne dane, które można wykorzystać w procesie podejmowania decyzji biznesowych. Dlatego konwersje telefoniczne z rozmów z klientami są jednymi z ważniejszych konwersji. Szczególnie w modelu sprzedaży bez sklepu online, gdzie kontakt telefoniczny bezpośrednio poprzedza sprzedaż.
Jak mierzymy konwersje telefoniczne z reklam?
Każdej reklamie przypisujemy indywidualny numer telefonu. To na niego będą dzwonić Twoi klienci po zetknięciu się z Twoją reklamą. Następnie za pomocą Google Tag Managera dodaje się kod śledzący odpowiedzialny za wyświetlanie tego numeru osobom klikającym Twoje reklamy. W ten sposób zmierzysz realnie dzwoniących klientów. Nie będą to kliknięcia w numer telefonu lecz telefoniczne leady sprzedażowe od tych, którzy dodzwonili się do Ciebie za pośrednictwem numeru mierzącego przypisanego do konkretnej reklamy. Innymi słowy nasze dane możesz sprawdzić na swoim telefonie. Będą tam połączenia, które do Ciebie zadzwoniły. Jednocześnie połączenia te przypiszemy do Twoich kampanii reklamowych wskazując ich skuteczność. Będziesz wiedzieć, które reklamy są dobre i pozyskały dla Ciebie najwięcej klientów. Z tą wiedzą z radością zapłacisz za rozszerzenie skutecznej kampanii reklamowej, która przyniosła Ci dużo leadów telefonicznych.
Jak mierzyć konwersje telefoniczne z Google Ads?
Twoja reklama w sieci wyszukiwania jest zorientowana na pozyskiwanie kliknięć. Wskaźnik CTR mówi jednak mało o skuteczności Google Ads, szczególnie jeśli nie masz sklepu internetowego, dlatego pokazujemy jak mierzyć konwersje telefoniczne dzwoniące z kliknięć reklamy. I dostarczamy wisienkę na Twój tort reklamowy wskazując ile z osób, które kliknęły w Twoją reklamę zadzwoniło do Twojej firmy. Konwersja telefoniczna z Google Ads może być zmierzona w sposób prosty, gdzie otrzymasz szczegółowe dane na temat połączenia lub w sposób złożony, gdzie otrzymasz dodatkowe dane o słowach kluczowych, z których nastąpiło połączenie. Nie chcesz płacić za kliknięcia, które niczym się nie kończą. Jeżeli nie masz sklepu internetowego, pomiar konwersji telefonicznych wskaże jak nieokreślone kliknięcia reklamy przełożyły się na bardziej skonkretyzowane telefony od potencjalnych klientów. A Ty ustalisz, ile z nich zakończyło się sprzedażą i obliczysz czy kampania była zyskowna. Stosując pomiar złożony dodasz dodatkowe dane o konwersjach telefonicznych do Google Ads celem automatycznego uczenia algorytmów, gdzie szukać dzwoniących klientów.
Jak mierzyć konwersje telefoniczne z Facebooka?
Marki starają się budować zaangażowanie swoich fanów na Facebooku poprzez generowanie konwersji opartych o internetowe interakcje z firmowym profilem. Zwiększenie liczby obserwujących, generowanie polubień fanpejdża i komentarzy na temat marki to jednak tylko początek. Coraz częściej zastanawiają się też jak mierzyć konwersje skracające dystans do zakupu. Chodzi o kierowanie fanów na węższy poziom lejka sprzedażowego, czyli generowanie konwersji o większym znaczeniu biznesowym, takich jak telefony z profilu firmowego oraz z reklam emitowanych na Facebooku. Telefon jest znacznie bliżej zakupu niż polubienie. Konwersje telefoniczne z Facebooka możesz zmierzyć w dwojaki sposób, podając na profilu numer mierzący oraz mierząc telefony przychodzące od fanów, którzy z fanpejdża przeszli na stronę internetową firmy.
Jak mierzyć konwersje telefoniczne z reklamy display?
Reklamy w postaci banerów i display’ów to nie performance. Można jednak uzyskać więcej informacji biznesowych niż tylko liczbę wyświetleń i widoczność reklamy. Za grosze dowiesz się ile połączeń pozyskały takie reklamy. Jak mierzyć konwersje telefoniczne z display’a? Można dodać numer mierzący bezpośrednio do kreacji reklamowej. Takie podejście dominuje w reklamach lokalnych przedsiębiorców. Warto jednak pójść krok dalej i skonfigurować pomiar również po kliknięciu reklamy i przejściu na stronę docelową. W teorii banery są mało klikalne. W praktyce targetujesz je, aby trafić do odpowiedniej grupy docelowej. Jeśli to się uda, kliknięć może być więcej niż przeciętnie. Dlatego warto dowiedzieć się co było dalej. Czy klikający dzwonili do Twojej firmy? Taka strategia będzie pożądana szczególnie, gdy emitujesz banery w serwisach specjalistycznych. Możesz pozyskać w nich całkiem wartościowe telefony. Choć raczej nie licz na to, że będą to setki połączeń.
Po co mierzyć konwersje telefoniczne z ofert internetowych?
W przypadku ofert internetowych pomiar konwersji odbywa się przez proste przypisanie oferty do telefonicznego numeru mierzącego. Problemem zazwyczaj jest większa ilość takich ofert i konieczność uporządkowania danych pochodzących z różnych ofert, do których są przypisane różne numery telefoniczne. W ten sposób zmierzysz skuteczność ofert zamieszczonych w różnych serwisach ogłoszeniowych wszędzie tam, gdzie zamieszczasz oferty sprzedaży samochodów, nieruchomości, noclegów, usług medycznych, czy stomatologicznych.
Jak mierzyć konwersje telefoniczne z e-mailingów?
W przypadku kampanii e-mailingowych numer telefonu mierzącego można wykorzystać zarówno w sposób statyczny poprzez jego umieszczenie w mailingu, jak też dynamiczny poprzez skonfigurowanie pomiaru sytuacji kliknięcia w mailingowe linki i przejścia na stronę www wskazaną w wiadomości. Statystyki kampanii e-mailingowych wzbogacisz o informację ważniejszą niż open rate. Zobaczysz kto realnie zadzwonił do firmy po otworzeniu maila promocyjnego, newslettera czy innej wiadomości elektronicznej.
Konwersje telefoniczne z wyszukiwań organicznych
Pierwsza pozycja w wynikach wyszukiwania jest bezcenna. Działania SEO są drogie i długotrwałe, tak więc wyniki organiczne wcale nie są bezpłatne. Dodatkowo firmy oczekują od agencji marketingowych sprzedających usługi SEO realnych wyników i gwarancji, których trudno udzielić w konkurencyjnym środowisku. Skoro optymalizacja w wyszukiwarkach jest bardzo ważna, to ważne jest również mierzenie konwersji z wyszukiwań organicznych. Konwersje telefoniczne wskażą jaką wartość mają Twoje wejścia organiczne. Czy te wejścia zamieniają się w telefony, a telefony zamieniają się w sprzedaż? Możesz generować dużo wejść organicznych, które nie przekładają się na telefony do Twojej firmy. Dlatego pomiar konwersji telefonicznych z wejść organicznych będzie przydatny zarówno klientom biznesowym jak i agencjom SEO, gdyż pokaże, jak podjęte działania przekładają się na realne wyniki.